fredag 21 juni 2013

Långt borta



Midsommar idag. Och jag är inte där.

Jag är inte där och plockar blommor till midsommarstången. Jag är inte där och tar en öl med Pappa och suckar över att ingen annan verkar intresserad av att fixa den där jäkla stången som vi ju absolut måste ha men som ingen sedan dansar runt (pappsen och jag är för övrigt de sista som skulle dansa små grodorna). Jag äter inte varmrökt lax med kokt potatis och hjortronsås. Inte heller de sedvanliga två bitar sill som jag envisas med att försöka lära mig att tycka om.

Jag spejar inte mot horisonten med kortare och kortare intervaller ju närmare matdags vi kommer, och funderar på om vi ska duka ute eller inne - eller kanske i den gamla ladugården, med öppna portar? Jag går inte och fyller på vinglaset med lådvin med jämna mellanrum. Jag fryser inte under klänningen. Jag kliar inte på myggbett. Jag skjuter inte med luftpistol mot tomma ölburkar, och jag kastar inte pil mot piltavlan som är upphängd på en björkstam.

Nä, jag går till kontoret med utsikt över Alperna. Har väskan packad för en helg i Paris, tar tåget efter jobbet ikväll, och hur fantastiskt är inte det? 

Men idag skulle jag föredra sill och myggbett. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...