torsdag 30 maj 2013

Efter regn kommer... snö

Och så skingrades så äntligen de tunga regnmolnen, för att nästan lite trotsigt visa upp... snötäckta bergstoppar. Liksom, okej då, här får ni er så hett efterlängtade blå himmel - men kolla här vad vi kan, i slutet av maj, mouahahaa!

Människorna omkring mig har satt sig själva på paus, går omkring med glasartad blick, och, ja, väntar, antar jag. Och det spelar ingen roll att jag berättar för dem att vi har haft flera somrar i rad med enbart sådant här väder (minus snön då kanske) uppe i Sverige, och visst, man blir inte glad, men man överlever! - de bara stirrar på mig, och muttrar på sin höjd något om självmord. De har aldrig - aldrig! - haft en sådan här kall och regnig vår. De brukar vid det här laget vara solbrända, åker ner till sjön för att lunchpicknicka och kanske bada, de dricker öl på uteserveringar, och joggar uppe i bergen.

Det är alltså 13-14 grader på dagarna, och 6-8 grader på nätterna. Jag sover med morgonrock på under täcket, för man stängde av värmen i mitten av april och den sköts centralt så jag kan inte sätta på den själv. 

Underbara, älskade syd-östra Frankrike. Vi håller fortfarande på att lära känna varandra.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...